سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منتخب خطبه های نماز جمعه دندی 1394/2/18
| نظر بدهید

   امام جمعه شهر دندی:

یکی از ارکان خطبه در نماز جمعه، سفارش به تقواست که در رأس همه ارزشهای اخلاقی قرار دارد. تقوا بهترین هدیه و سفارش هر مسلمان به مسلمان دیگر است. 


 

خطبه اول:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن ‏الرّحیم،‏ عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. قال رسول الله صلی الله علیه وآله: أُوصِیکم بتَقْوى الله، فإنّهُ خَیرُ مَا أوصَى به المسلمُ المُسلمَ أنْ یَحُضَّهُ عَلَى الآخِرَةِ، وأنْ یَأمُرَه بِتَقْوى اللهِ  .

خودم و شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوی دعوت می کنم.

یکی از ارکان خطبه در نماز جمعه، سفارش به تقواست که در رأس همه ارزشهای اخلاقی قرار دارد. تقوا بهترین هدیه و سفارش هر مسلمان به مسلمان دیگر است.

حضرت محمد(ص) نیز در اولین خطبه نماز جمعه خود، این مهم را به عنوان بهترین توصیه، بسیار پر اهمیت قلمداد کرد و فرمود:

 أُوصِیکم بتَقْوى الله، فإنّهُ خَیرُ مَا أوصَى به المسلمُ المُسلمَ أنْ یَحُضَّهُ عَلَى الآخِرَةِ، وأنْ یَأمُرَه بِتَقْوى اللهِ. ترجمه: من همه شما را به تقوا سفارش می کنم که بهترین توصیه هر مسلمان به مسلمان دیگر همین است که او را از جهان آخرت انگیزه دهد و به تقوا امر کند.

دعوت و توصیه به تقوی در خطبه های نماز جمعه از وظائف خطیب است همانطور که امام رضا علیه السلاممی فرماید:الجُمُعَةُ مَشْهَدٌ عامٌ فَاَرادَ اَنْ یَکونَ لِلاِمامِ سَبَبٌ اِلى مَوعِظَتِهِمْ وَتَرغیبِهِم فِى الطّاعَةِ وَ تَرهیبِهِم مِنَ الْمَعْصیَةِ وَ فِعْلِهِمْ وَ تَوفیقِهِمْ عَلى ما اَرادوا مِنْ مَصْلَحَةِ دینِهِمْ وَ دُنْیاهُم وَ یُخْبِرَهُمْ بِما وَرَدَ عَلَیْهِمْ مِنَ الآْفاتِ و مِنَ الاَْحْوالِ الَّتى لَهُم فیهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ ؛ ترجمه: جمعه روز اجتماع عموم مردم است. خداوند خواست تا امام از رهگذر خطبه نمازجمعه، آنان را موعظه کند و به اطاعت تشویقشان نماید و از معصیت و ارتکاب آن برحذرشان دارد و آنان را بر آنچه در جهت مصلحت دین و دنیاى خویش اراده کرده اند موفّقسازد و از زیان هایى که دیده اند و حالاتى که براى آنان زیان آور یا سودآور است، با خبر کند.

در اهمیت این نماز با عظمت اینکه خداوند در سوره جمعه از آن بعنوان ذکر خدا یاد می کند و می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ.

سه نکته در این آیه نهفته است: اولا فاسعوا می فرماید که بنا به نظر علامه طباطبائی در المیزان، به معنای دویدن به سوی نماز جمعه است.

ثانیا از نماز جمعه به عنوان ذکر الله یاد می کند و ثالثا می فرماید معامله و کسب و کار را رها کنید.

همچنین در اهمیت برگزاری این نماز و حضور در نماز جمعه اینکه اولین برپا کننده نماز جمعه شخص نبی مکرم اسلام حضرت محمدصلی الله علیه وآله بوده است.

لذا حضرت پیامبر می فرماید: ثَلَاثٌ لَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِی مَا لَهُمْ فِیهَا لَضَرَبُوا عَلَیْهَا بِالسِّهَامِ الْأَذَانُ وَ الْغُدُوُّ إِلَى یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الصَّفُّ الْأَوَّل‏رسول خدا (ص) فرمود: سه چیز است که اگر امت می دانستند چه چیزی در آن برای آنان است بر سر آن با هم منازعه مى‌کردند؛ اذان و شتاب به سوی نماز جمعه و صف اول نماز. پس از عصر نبویاقامه نماز جمعه‌ در دوره خلفای نخستین‌و نیز در دوره حکومت‌ حضرت‌ علی و امام‌ حسن‌علیهماالسلام‌ متداول‌ بود.

به دلیل جایگاه عبادی و سیاسی این نماز، خلفای جور هم این نماز را اقامه کردند و خطبه را به نام خلفای جور خواندند.

لذا امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه در ضمن دعا به این موضوع اشاره کرده و می فرماید،«اللهم انّ هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع امنائک فى الدرجة الرفیعة التی اختصصتهم بها قد ابتزوها»

خداوندا ! این (اشاره به نماز جمعه و عید قربان) مقامى است که مخصوص خلفاء و برگزیدگان و امناء بلند پایه تو است که ویژه آن ها نمودى، و (خلفاى جور بنى امیه) آن را به زور از اولیاى حق گرفته و غصب کرده‏ اند.

از آنجا که از نظر تشیع این مسئله حکومتی بوده و از طرفی حکومت در دست تشیع نبود، لذا عملا تعطیل بود تا اینکه با رشد و رسمی شدن تشیع در زمان صفویه، این نماز توسط فقهایی مانند محقق کرکی اقامه شد. اگر چه بعدها به دلیل نبود صلاحیت در حکومت‌های وقت بسیار کمرنگ و در حکم تعطیل بود.

یکی از برکات نظام اسلامی و بسط و توسعه نظریه ولایت فقیه و تشکیل حکومت ولایی، زمینه برای اقامه این فریضه عبادی و سیاسی فراهم شده و ائمه جمعه ( به عنوان نمایندگان نظام به تعبیر رهبر معظم انقلاب) به اقامه آن پرداخته است.

این نماز از طرفی مظهر تقواست و خطیب جمعه، خود و نمازگزاران و به عبارت رساتر جامعه اسلامی را به تقوا دعوت می‌کند و هم مظهر حاکمیت اسلامی است. لذا خطیب جمعه اولاَ به تبیین سیاست‌های نظام اسلامی بر اساس چارچوب‌های الهی و ولایی پرداخته و ثانیا موضوعات و مسائل سیاسی مورد نیاز جامعه اسلامی را در سطح خرد و کلان مطرح می‌کند. و چه قدر هوشمندانه می‌فرماید امام راحل که نماز جمعه در رأس همه امور است آنچنانکه رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب می‌فرماید: نماز جمعه لیله القدر امت اسلامی است.

حال که توفیق شد بنا به دعوت دوستان در این سنگر خطیر و تریبون و محراب مقدس قرار گیرم انشاالله به لطف خداوند منان و با همکاری و همدلی مردم و مسئولیت پذیری مسئولان عزیز تلاش کنیم همانند گذشته و بلکه پرشورر به اقامه این فریضه مهم عبادی، سیاسی و اجتماعی بپردازیم.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز؛ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم * بسم الله الرحمن الرحیم  * قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد * صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. نمازگزاران عزیز ونفس حقیرم را دعوت به تقوای الهی می کنم.

مناسبت هایی که در این هفته داریم:

18 اردیبهشت: روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.
کار هلال احمر امداد رسانی به انسان‌هاست. در منطق قرآن حفظ جان یک نفر، به منزله حفظ جان بشریت است. من این افتخار را به امدادگران هلال احمر تبریک عرض می‌کنم.

19 اردیبهشت: روز بزرگداشت شیخ کلینی، کتاب‌ها و آثار شیخ کلینی زمینه ساز حفظ و بقای فرهنگ و دانش‌ اهل بیت است. یاد و نام و راه علما، ضامن حرکت در مسیر اسلام ناب است همچنانکه جدایی از علما جدایی از اسلام است. نام و یاد این عالم فرزانه را گرامی می‌داریم.

مطلب دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری است. فرمایشات ولی امر مسلمانان حضرت امام خامنه‌ای مجددا دوستان را امیدوار و دشمنان را نا امید کرد.

همچنانکه حضرت آقا فرمودند ملت ایران تسلیم تهدیدها نخواهد شد.

باید توجه داشت که تجربه دو چیز را به ما نشان داده: اولا اینکه آن‌هایی که نوکری آمریکا را کرده‌اند، به عزت نرسیده‌اند. مبارک، صدام، شاه ایران، همه در ذلت مردند. آمریکا اجازه نداد شاه ایران برای معالجه هم به آمریکا برود.

قذافی تسلیم شد و تأسیسات هسته ای را با یک کشتی به آمریکا فرستاد با فاصله ای نسبتا کم لیبی ویران شد و قذافی با ذلت و خواری از دنیا رفت.

ثانیا هر جا که مقاومت تحت پرچم ولایت بوده سربلندی هم بوده است ما یا زیر پرچم کفر هستیم و یا پرچم ولایت الهی که ولایت اهل بیت و ولایت فقیه ادامه همان ولایت است. جنگ 33 روزه لبنان، 50 روزه غزه از این دست بوده است. آن ها که در برابر مردم دست خالی فلسطین و حزب الله لبنان توان مقاومت نداشتند چطور می‌خواهند در برابر ایران یکپارچه بسیجی و سرباز ولایت مقاومت کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر خطا کنند، جوانان ایران دست و پای آن‌ها را قطع خواهد کرد.

و همچنانکه حضرت آقا فرمود: آمریکا غلط می‌کند که به ایران حمله کند. این ذات پلید آمریکاست. و مصداق آیه شریفه «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث»؛ مَثَل آمریکا مَثَل آن سگی است که اگر به او حمله کنی زبان از دهان بیرون آورد و اگر رهایش کنی باز هم زبان از دهان بیرون آورد.

ادعای حقوق بشر می کند، از آل سعود در حمله به مردم بی دفاع یمن حمایت می کنند. از یک طرف درخواست مذاکره می کنند و از طرف دیگر ایران را تهدید نظامی می کنند.

ولی جواب ملت ایران به آمریکا این آیه شریفه است که«مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ؛ که این همان شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران است.

25 رجب شهادت آقا موسی بن جعفر (ع): تسلیت عرض می کنم شهادت امام هفتم شیعیان را به محضر همه شما عزیزان. یازده سال زندان. آخرین زندان زندان سندی بن شاهک. شیعیان شنیدند موسی بن جعفر آزاد شده. آمدن جلو زندان . در زندان باز شد. دیدید چهار نفر جنازه ای را حمل می کنند و صدا می زند هذا امام الرفضه .

اما لایوم کیومک یا اباعبدالله. کاش در کربلا هم یک نفر پیدا می شد جنازه امام حسین را دفن می کرد نه اینکه ده اسب سوار. طوری که زینب برادر را نشناخت.


اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.صدق الله العلی العظیم.



نویسنده : سعید عزیزی
تاریخ : یکشنبه 94 اردیبهشت 20
زمان : ساعت 6:23 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 377525
بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 181
تعداد کل پست ها: 1460

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا