سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مصاحبه با شمیم ماهنشان
برچسب ها: اخبار (756)، مصاحبه ها (18)، | نظر بدهید

امام جمعه دندی: نماز جمعه خاکریز غیرقابل نفوذ در برابر هجمه های سنگین دشمن است.

حجت الاسلام حسینی نسب: عدم تخصیص اعتبار برای نهاد نماز جمعه و عدم حضور مسئولین در نماز جمعه از مشکلات اساسی است.

«حجت الاسلام سید عمران حسینی نسب» امروز در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان با تبریک هفته نماز جمعه و با اشاره پنجم مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در ایران اسلامی بعد از انقلاب، اظهار کرد: نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی است چون متشکل از دو خطبه است که در خطبه اول مباحث اخلاقی و تربیتی و در خطبه دوم مباحث سیاسی و مسائل روز مسلمانان و شیعیان در آن مطرح می شود و از همه مهمتر در ابتدای هر دو خطبه امام جمعه مؤظف است خود و نمازگزاران را به تقوا دعوت کند.

وی افزود: در اهمیت نماز جمعه همین بس که آیه مربوط به نماز جمعه در سوره جمعه به مؤمنان دستور می دهد که وقتی صدای اذان نماز جمعه را شنیدید به سرعت به بسوی نماز جمعه بشتابید و از هر کاری که مانع حضور در نماز جمعه می شود، پرهیز کنید.

امام جمعه شهردندی خاطرنشان کرد: حتی در نمازهای واجب یومیه عبارت ” فاسعوا ” یعنی عجله کنید نیامده است که خود دلیل بر اهمیت نماز جمعه است و از طرفی از این نماز بعنوان ذکر الله یاد می کند. نتیجه اینکه این نماز و این اجتماع اولا ذکر الله است ثانیا ارزشمندترین اجتماع است چرا که باید به جماعت خوانده شود که ثمره آن قرار گرفتن جسم ها و قلبها در کنار هم است.

حجت الاسلام حسینی نسب اظهار کرد: یکی از ویژگی های نماز جمعه این است که مردمی ترین اجتماع است و مردم عاشقانه و با اختیار خود آن هم هر جمعه در میعادگاه های نماز جمعه حاضر می شوند که هم وحدت و یکپارچگی خود را به زیبایی به نمایش می گذارند و هم دوستان خود را زیارت می کنند و این همان است که حضرت علی علیه السلام می فرماید: الإتیانُ إلَى الجُمُعَهِ زیارَهٌ و جَمالٌ؛ حضور در نماز جمعه هم زیارت است و هم زیبایى.

وی افزود: در روایات اسلامی نیز از طرفی به حضور در نماز جمعه تاکید شده، و از طرف دیگر کسانی که بدون عذر و دلیل در نماز جمعه حاضر نمی شوند مورد نکوهش قرار گرفته اند و تارک نماز جمعه در روایات «پریشان و سرگردان»، «نامبارک و بی برکت» و «عبادت هایش غیرمقبول و منافق» معرفی شده است.

امام جمعه شهردندی گفت: پیامبر اسلام می فرماید: «ان الله تعالی فرض علیکم الجمعه فمن ترکها فی حیاتی او بعد موتی استخفافا بها او جحودا لها فلا جمع الله شمله و لا بارک له فی امـــره … »: خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روی اســـتخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان می کند و به کار او برکت نمی دهد .

حجت الاسلام حسینی نسب اظهار کرد: در یک روایت دیگر می فرماید: اگر کسی سه مرتبه بدون عذر نماز جمعه را ترک کند، «منافق» است.

وی با بیان اینکه شـــاید آن روز که درسال 58 به حکم امام خمینی ره نمازجمعه به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد عظمت این حکم و یا اقامه نمازجمعه به عنوان اساسی ترین سنگر مردمی انقلاب درک نمی شد، افزود: ولی اکنون که به فضل الهی دامنه آن تقریبا کشـــور را فرا گرفته و تریبونهای نمازجمعه به مرز 900 تریبون نزدیک شده است و از سنگر نمازجمعه، شبکه رسانه ای عظیم و البته قابل اعتماد و اطمینان در پاسداری از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی ساخته، به نحوی ابعاد مختلف این معجزه انقلاب برای دوســـت و دشمن عیان شده اســـت.

امام جمعه شهر دندی گفت: از ابتداء شکل گیری نمازجمعه تاکنون همواره مورد آماج حملات و تهاجمات فیزیکی، معنوی، سخت و نرم دشمنان داخلی و خارجی قرار داشـــته است. بهترین گواه، شهدای پرافتخار محراب اند که در محراب نمازجمعه به افتخار شهادت نایل آمدند.

حجت الاسلام حسینی نسب اظهار کرد: اگر مقام معظم رهبری نماز جمعه را بعنوان قرارگاه ایمان، تقوا، اخلاق و بصیرت معرفی می کند دلیل دیگر براهمیت و جایگاه نماز جمعه است چرا که بخاطر ظرفیتی که دارد هر هفته مسائل روز جامعه و جهان اسلام را مطرح و توطئه های دشمنان را افشا می کند.
 

*نماز جمعه زبان گویای مردم است
وی افزود: نماز جمعه زبان گویای مردم است و ائمه جمعه بخاطر ارتباطی که با مردم در طول هفته دارند مشکلات مردم و منطقه را لمس و بصورت خصوصی و در صورت لزوم از تربیون نماز جمعه پیگیری می کنند.
امام جمعه دندی خاطرنشان کرد: اگر تربیون نماز جمعه زبان گویای مردم است و امام جمعه مشکلات مردم را پیگیری می کند قطعا حضور پرشور و چشمگیر مردم راه را برای مطالبه و پیگیری تسهیل و همواره می کند چرا که حضور مردم پشتوانه ای است برای مطالبات مشکلات آنها.

*عدم تخصیص اعتبار برای دفاتر نماز جمعه از مشکلات اساسی است
حجت الاسلام حسینی نسب اظهار کرد: مشکلاتی که این نهاد انقلابی دارد بیشترعدم تخصیص اعتبار برای دفاتر ائمه جمعه و نهاد نماز جمعه است لذا در برگزاری مراسم ها، اجرای برنامه های تبلیغی و فرهنگی با مشکل اعتبار مواجه هست که این از مظلومیت فرهنگ در کشور و بالتبع مظلومیت نماز جمعه است و امیدواریم از طریق مسئولین مربوطه یک منبع اعتبار نیزدر بودجه سالانه کشور به نهاد نمازجمعه تخصیص داده شود.

وی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد عدم حضور مسئولان در نماز جمعه است مگر در مواردی که به عنوان سخنران دعوت می شوند و با توجه به اینکه نماز جمعه نماز حاکمیت است مسئولان خصوصا آنهایی که ادعای مردم داری می کنند باید نه همیشه ولی حداقل ماهی یکبار در کنار مردم در صفوف نماز جمعه حضور داشته باشند.




نویسنده : سعید عزیزی
تاریخ : دوشنبه 95 مرداد 4
زمان : ساعت 10:22 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 378252
بازدید امروز: 90
بازدید دیروز: 87
تعداد کل پست ها: 1460

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا