سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شاخص ها و معیارهای انتخاب درست یک کاندیدا
برچسب ها: اخبار (756)، مصاحبه ها (18)، | نظر بدهید

امام جمعه دندی: اعتقاد به ولایت فقیه،موضع گیری شفاف نسبت به فتنه گران، عدم وابستگی به کانون قدرت و ثروت و ... از معیارهای انتخاب اصلح است.

به گزارش نسیم زنجان ، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نسب امام جمعه شهر دندی در تاریخ 94/11/20 در یادداشتی با عنوان “شاخص ها و معیارهای انتخاب درست یک کاندیدا”  نوشت:

حدود سه هفته به انتخابات هفتم اسفند باقی مانده است. یکی از مسائل مهم در انتخابات که دغدغه اکثر مردم نیز هست، بحث چگونگی شناخت کاندیداها و انتخاب اصلح است.

در این نوشتار به چند معیار انتخاب اصلح از منظر حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری می پردازیم:

  • تدین و اعتقاد به اسلام و ارزشهای اسلامی

اولین معیار برای انتخاب اصلح این است که کاندیدای نمایندگی باید متدین و پایبند به ارزشهای اسلامی باشد.

مردم باید به افراد متدین رأی دهند چرا که اگر متدین و معتقد به اسلام نباشد، موضگیری های او مشکل ساز می شود چون که در گذشته بعضی ها، بعنوان نماینده و یا مسئول می گفتند حتی بر علیه خدا نیز می توان تظاهرات کرد یا امام حسین علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه می توان استیضاح کرد.

امام خمینی ره می فرمایند: مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهید که متعبد به اسلام، وفادار به مردم باشند .

امام خامنه ای مدظله نیز می فرمایند: نماینده باید متدین باشد. آدم متدین، احتمال خیانتش کم است. آن متدین هایی که یک ‏وقت دچار لغزش می‏شوند، اول تقوای خودشان را از دست می‏دهند، بعد این لغزش به سراغ آنها می‏آید. پس باید متدین و باتقوا هم باشند تا بتوانید برای کارهای این کشور به آنها اعتماد کنید.

  • اعتقاد به نظام اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه

دومین معیار انتخاب اصلح این است که کاندیدای نمایندگی باید ” معتقد به نظام اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه” باشد. نماینده قانونگذار است و اگر نظام و اصول قانون اساسی را قبول نداشته باشد، نمی تواند نماینده قانونمند باشد.

حضرت امام خمینی ره در این باره می فرمایند: من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید… و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند.

مقام معظم رهبری نیز می فرمایند: اصل مهم در گزینش نماینده باید این باشد که نظام اسلامی را با تمامی شاخصه‌ها و ابعادش پذیرفته باشد و با آن به مخالفت نپردازد. مجلس در هیچ کشوری جای مخالفان نظام نیست و اگر کسانی که می‌گویند باید به مجلس برویم تا با قانون اساسی و جمهوری اسلامی مبارزه کنیم، این کاملاً غلط و غیرمنطقی است.

  • عدم قول وعده های غیر عملی

سومین ویژگی کاندیدای نمایندگی این است که، کاندیداهای نمایندگی نباید وعده های غیر عملی یا خارج از حیطه وظائف خود و یا خارج از توان دولت به مردم بدهند.

مقام معظم رهبری می فرمایند: مردم توجه باید داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست؛ وعده­های‌ غیر عملی‌ ملاک نیست. من با خودِ نماینده­های‌ محترم در دوره­های‌ مختلف وقتی‌ مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانم­های‌ نماینده! وظیفة‌ نماینده این نیست که وعدة‌ عمرانی‌ و فلان پروژه، فلان کار را در منطقة‌ انتخابی‌ خود به مردم بدهد؛ اینها کار اجرائی‌ است، کار دولت است. وظیفة‌ نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کندوعده­های‌ غیر عملی‌ دادن، وعده­های‌ بزرگ دادن، اینها ملاک نیست.

  • شجاعت

چهارمین ویژگی نماینده این است که نماینده باید در مقابل دشمن، در پذیرش حق و در بیان سخن حق شجاعت داشته باشد و از هیچ کس نترسد.

امام خمینی ره می فرماید: سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید- البته مثل مدرس که به این زودی ها پیدا نمی شود، شاید آحادی مثل مدرس باشند- کسانی را که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر روس یا آمریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.

مقام معظم رهبری نیز می فرماید: نماینده مجلس باید در مقابل توپ و تشر این و آن خارجی، داخلی، زورگویان، قدرتمداران شجاع باشد. ماینده‏ مردم باید شجاع باشد. این ملت، ملت شجاع و آزاده‏ای است؛ ملتی است که تهدید قدرت های متکبر جهانی او را به عقب نمی‏نشاند. بنابراین نماینده‏ او هم باید شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق.

  • موضع شفاف نسبت به فتنه گران

پنجمین ویژگی نماینده این است که باید بصیر و دشمن شناس باشد و نسبت به فتنه و فتنه گران موضع شفافی داشته باشد.

مقام معظم رهبری می فرمایند: همین‌هایی که سال 88 آن بازی را راه انداختند، خب اینها با جمهوریّت نظام جمهوری اسلامی مخالفت کردند، بدون هیچ منطقی، بدون هیچ حرف قابل قبول و پسندیده‌ی در مقابل آدم‌های باانصاف… از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید.

در جای دیگر می فرماید: مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است… باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند.

  • توجه مردم به حامیان و طرفداران کاندیدا

ششمین راه شناخت و معیار انتخاب اصلح این است که مردم باید بررسی کنند و ببینند که حامیان وطرفداران کاندیدا چه کسی است. آیا حامیان او انسانهای مورد اعتمادی هستند؟

رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: مردمی که میخواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه‌هایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضی‌ها هستند که قابل اعتماد نیستند….. مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرستهایی را که پیشنهاد شده است از کجا پیشنهاد شده؛ از طرف چه کسی پیشنهاد شده؛ آن کسانی را که مورد اعتمادند، قابل اطمینانند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند.

  • ساده زیستی و توجه به محرومین و عدم وابستگی به کانون قدرت و ثروت

اگر کسی درد فقر و نداری و محرومیت را نچشیده باشد نمی تواند مشکلات اقشار محروم و نیازمند جامعه را درک کند.

لذا امام خمینی ره می فرمایند: وکلا مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنه گان را نمی توانند بفهمند.

حضرت آیت الله خامنه ای مدظله می فرمایند: نماینده مجلس باید دلسوز مردم – بخصوص طبقات محروم – باشد و برای آنها کار و فکر کند. نامزدهای انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال اینها نکنند. اگر کسی وامدار دستگاه‏ها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمی‏تواند برای مردم دلسوزی کند.

  • تجربه، آگاهی به مسائل روز

هشتمین معیار انتخاب اصلح این است که نماینده تجربه مدیریتی داشته باشد و نسبت به مسائل روز و وظائف نمایندگی مطلع باشد.

حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: اگر در انتخابات مسامحه کنیم، مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه می زنند. باید دانست مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسایل روز اطلاع داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای مدظله در بیان مهمترین شرایط نماینده مجلس شورای اسلامی می فرمایند: نماینده باید کارآمد هم باشد. بعضی ها متدین هستند اما از آن‏ها کاری ساخته نیست. باید به‏ گونه‏ای باشند که بتوانند وظایفی را که بر عهده‏شان قرار دارد، انجام دهند.

  • بصیر و دشمن شناس باشد

نهمین معیار انتخاب اصلح این است که نماینده باید بصیر و دشمن شناس باشد.

رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: باید بصیرت داشت. آنچه که انسان ازنخبگان جامعه و جریانات سیاسی و گروه‌های سیاسی انتظار دارد، این است که با اینحوادث، با این خطوط دشمن، با بصیرت مواجه بشوند؛ با بصیرت. اگر بصیرت وجود داشت وعزم مقابله وجود داشت، خیلی از رفتارهای ما ممکن است تغییر پیدا بکند؛ آنوقت وضعیت بهتر خواهد بود. بعضی از کارها از روی بی‌بصیرتی است.

نکته پایانی اینکه، مقام معظم رهبری بارها نسبت به نفوذ دشمن هشدار دادند لذا انتخاب نماینده اصلح، معتقد به اسلام و انقلاب و با بصیرت راه نفوذ دشمن را می بندد.




نویسنده : سعید عزیزی
تاریخ : سه شنبه 94 بهمن 27
زمان : ساعت 7:41 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 378274
بازدید امروز: 112
بازدید دیروز: 87
تعداد کل پست ها: 1460

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا