سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر
برچسب ها: اخبار (756)، | نظر بدهید

حجت الاسلام حسینی نسب: حفظ احترام شخصیت افراد، برخورد مودبانه، بیان محاسن و خوبی های شخص،تذکر در خلوت از جمله روشهای امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه دندی:ترک این فریضه باعث ترویج منکرات در جامعه می شود.

کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر به همت سپاه ناحیه ماهنشان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی نسب امام جمعه دندی برگزار شد.

امام جمعه دندی در این جلسه با اشاره به آیات و روایات به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و آثار ترک این فریضه پرداخت و گفت: ترک این فریضه باعث ترویج منکرات در جامعه می شود و فساد و منکرات فراگیر می شود و در این صورت عذاب الهی همه را می گیرد.

حجت الاسلام حسینی نسب بخش اصلی بحث را به روش و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داد و به چند نمونه از روشهای این دو فریضه پرداخت.

امام جمعه دندی اولین روش را روش غیرمستقیم عنوان کرد و گفت:روش غیرمستقیم آن است که عامل باید خود عامل به آن چه معتقد است باشد. چنان چه در حدیث آمده است: کُونُوا دُعَاة النَّاسَ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم، مردم را به غیر زبانتان به سوی حق دعوت کنید.

وی روش دوم را حفظ احترام شخصیت افراد دانست و گفت: آمر و ناهی باید ابتدا به شخصیت افراد احترام گذارد و هیچ وقت بخاطر یک گناه یا یک عیب شخصیت فرد را تخریب نکند بلکه کار بد و ناشایست را سرزنش کنید نه شخصیت خود فرد را.

حجت الاسلام حسینی نسب شناخت ظرفیت انسانها و برخورد مودبانه را سومین روش امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: سخن گفتن و نصیحت کردن چنان چه از دایره ی ادب و نزاکت خارج شود چه بسا اثرات سویی خواهد داشت.

امام جمعه دندی در این باره به نقل خاطره پرداخت و گفت:از قول مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی   _ موسس حوزه علمیه قم _ نقل شده است که  فرمودند: پیرمردی بود که نماز جماعت حاضر میشد و آدم خوبی بود ولی صورتش را میتراشید. من بدنبال فرصتی میگشتم تا او را از این منکر نهی میکنم.روزی کنار درب حرم مطهر حضرت معصومه "سلام علیها" با یکدیگرروبرو شدیم به او گفتم من دوست دارم صورت شما را ببوسم!آن مرد صورت خود را نزدیک آورد. صورتش را بوسیدم و در همین حال آهسته در گوشش گفتم:جای بوسه من پیرمرد را نتراش!!!گفت چشم. از آن پس دیگر محاسنش را نتراشید.

حجت الاسلام حسینی نسب با بیان این که امر به معروف یا نهی از منکر باید مثل آینه مخفیانه و در خلوت باشد، گفت: انتقاد از یک نفر در میان جمع، معمولا به ایجاد حس حقارت ـ و دست کم‌ حس شرمندگی ـ در فردی منجر می‌شود که از او انتقاد می‌کنید. چنین انتقادهایی در بیشتر مواقع موجب رنجش خاطر می‌شوند و نتیجه مطلوبی در پی ندارند. اما انتقادهایی که در خلوت انجام می‌شوند، گویای حسن نیت انتقاد کننده هستند و بار سازندگی بیشتری دارند.

وی بیان محاسن و خوبی های شخص و تشریح حقیقت گناه را از جمله روشهای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: قبل از انتقاد کردن و بیان اشکالات گفتار و رفتار طرف مقابل، ابتدا مختصری از محاسن، خوبی‌ها و توانمندی‌های او سخن بگویید. این کار باعث می‌شود فرد احساس کند شما دوست او هستید و دشمنی ندارید و در نتیجه، حاضر به شنیدن سخن شما خواهد شد.




نویسنده : سعید عزیزی
تاریخ : یکشنبه 94 آذر 29
زمان : ساعت 3:14 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 378440
بازدید امروز: 155
بازدید دیروز: 123
تعداد کل پست ها: 1460

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا