سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منتخب خطبه های نماز جمعه دندی 1394/2/25
برچسب ها: خطبه ها (214)، | نظر بدهید

امام جمعه بخش انگوران:

الان شصت سال است که رژیم صهیونیستی فلسطینیان را می کشد، اشغال می کند مدعیان حقوق بشر ومدعیان مبارزه با تروریسم نه تنها صدایشان در نمی آید بلکه به رژیم صهیونسیتی کمک تسلیحاتی نیز می کنند.

 


اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم‏

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. قال مولانا, اوصیکم بتقوی الله فی السر والعلانیه.

روز مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم است. در خطبه اول به سیره نبی مکرم اسلام اشاره می شود.

در ابتدا عرض کنم که رسالت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله جهانی است. «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیرا وَ نَذِیرا وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ. 

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله نیز می فرماید : أنا رَسولُ مَن أدرَکتُ حَیّا ومَن یُولَدُ بَعدی ؛ من پیامبر کسانى که با من به سر مى برند و کسانى که بعد از من به دنیا مى آیند هستم .

چند نمونه از اخلاق پیامبر

خدا در قرآن پیامبر را الگو معرفی می کند:

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ

1-   اخلاق خوب

درباره حسن خلق پیامبر(صلى الله علیه وآله) و عفو، گذشت، عطوفت، مهربانى، ایثار، فداکارى و تقواى آن حضرت داستان هاى زیادى در کتب تفسیر و تواریخ آمده است.

در حدیثى از حسین بن على(علیه السلام) آمده است که: از پدرم امیر مؤمنان على(علیه السلام) درباره ویژگى هاى زندگى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و اخلاق او سؤال کردم، و پدرم مشروحاً به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است:

رفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله) با همنشینانش چنین بود: دائماً خوشرو و خندان و سهل الخلق و ملایم، هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو و مدیحه گر نبود، هیچ کس از او مأیوس نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید باز نمى گشت.

 

لذا قرآن کریم در مورد پیامبر می فرماید: وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ؛ و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند

2-  رئوف و مهربان

«لقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ علَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِین رَؤُوفٌ رَحِیمٌ»

هر آینه رسولى از خودتان براى شما آمد، که آنچه شما را رنج مى دهد بر او گران مى آید. سخت به شما دلبسته است و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.

3- صادق و راستگو

ما کانَ خُلقٌ أبغضَ إلى رَسولِ اللّه صلى الله علیه و آله مِن الکِذبِ ، وما اطَّلَعَ مِنهُ على شیءٍ عِندَ أحَدٍ مِن أصحابهِ فیَبخَلُ لَهُ مِن نَفسِهِ حتّى یَعلَمَ أن أحدَثَ تَوبَةً ؛

عایشه : هیچ خصلتى نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله منفورتر از دروغ نبود و هرگاه مطلع مى شد یکى از اصحابش دروغى گفته است ، به او بى اعتنایى مى کرد تا آن که مى فهمید توبه کرده است .

4- بزرگواری و رحمت پیامبر در ماجرای فتح مکّه

روز فتح مکه، پیغمبر آمد مکه را گرفت مردم آمدند گفتند یا رسول الله می خواهی با ما چه کنی؟ پیغمبر فرمود از من چه انتظاری دارید؟ گفتند تو خیلی بزرگواری ما خیلی خاکستر روی سر تو ریختیم خیلی پیغمبر را اذیت کردند شاعر گفتند کاهن گفتند ساحر گفتند مجنون گفتند گفتند این کسی یادش می دهد پشت پرده «وَأَعَانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ» (فرقان/4)یک گروه و باندی هستند که پشت پرده به او کمک می کنند جنگ ها خیلی پیغمبر را اذیت کردند حالا مکه را گرفته ای فرمود توقع نداشته باشید من همانی هستم که یوسف روزی که پیروز شد به برادرهایش فرمود هیچ باکی بر شما نیست همه تان را بخشیدم من هم همه شما را بخشیدم حتی یکی شعار می داد امروز تلافی می کنیم «الْیَوْمُ یَوْمُ الْمَلْحَمَه ی» (بحارالانوار/ج /21ص 130)یعنی شما پیغمبر را اذیت کردید حالا ما هم مکه را گرفته ایم و انتقام می گیریم فرمود نه بگویید «الْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرحَمَه ی» روز روز رحمت و گذشت است.

اعوذبالله من الشیطان الرجیم.

انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر ان شانئک هو الابتر صدق الله العلی العظیم

--------------------------------------

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم 

 بسم الله الرحمن الرحیم

 عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

-      مناسبت اول: امروز جمعه 26 رجب: وفات حضرت ابوطالب است. ابوطالب یکى از شخصیتهاى نقش آفرین صدر اسلام، حضرت ابوطالب پدر حضرت على بن ابیطالب (ع) است.

درباره شخصیت، فضیلت و ایمان ابوطالب(ع) روایات فراوانی وجود دارد، که این مختصر را گنجایش بیان همه آن ها نیست. به ناچار، تنها به یکی دو مورد اشاره می کنم:

روایت شد که مَثل ابوطالب(ع)، مَثل اصحاب کهف است. او ایمان خود را پنهان کرد تا بتواند پیامبر(ص) را نصرت کند و شرِّ کفار قریش را از آن حضرت دور گرداند. هم چنین روایت شد که نور وی، خاموش کند تمام نورهای خلایق را، مگر نور پنج تن معصوم(ع) را و اگر گذاشته شود ایمان ابوطالب(ع) در کفه ترازویی و ایمان سراسر مردم در کفه دیگر، هر آینه ایمان او رجحان و زیادتی پیدا می کند و امیرمنان(ع) دوست می داشت که اشعار پدرش ابوطالب(ع) روایت و تدوین گردد و می فرمود: بیاموزید اشعار وی را و به فرزندان خویش تعلیم کنید. زیرا آن بزرگوار بر دین خدا بود و در اشعارش علم و آگاهی بسیار است.

سرانجام این بزرگ حامی رسول خدا(ص) در 26 رجب و به روایتی در هفتم رمضان سال دهم بعثت (سه سال پیش از هجرت پیامبر(ص)) در مکه معظمه به سرای باقی شتافت و از کینه ورزی ها و دشمنی های قریش رهایی یافت).

پیامبر(ص) در مصیبت عموی گرامی اش، گریان و اندوهگین بود و در پیشاپیش جنازه وی حرکت می کرد و می فرمود: صله رحم کردی و جزای خیر داده شدی.

هم چنین پیامبر(ص) بعدها می فرمود: پیوسته قریش از من حساب می بردند و جرئت به اذیتم نداشتند تا وفات ابوطالب(ع). پس از وفاتش بر اذیتم افزودند و بر من جرئت کردند.

-      مناسبت دوم: 25 اردیبهشت ، روز اشغال فلسطین توسط صهیونیست های غاصب:

الان شصت سال است که رژیم صهیونیستی فلسطینیان را می کشد، اشغال می کند مدعیان حقوق بشر ومدعیان مبارزه با تروریسم نه تنها صدایشان در نمی آید بلکه به رژیم صهیونسیتی کمک تسلیحاتی نیز می کنند. در این بین برخی کشورهای عربی که ادعای مسلمان بودن دارند از این رژیم حمایت می کنند.

مناسبت سوم : روزشنبه 26  اردیبهشت مصادف با  27 رجب ،مبعث نبی مکرم اسلام است. مجددا تبریک عرض می کنم در خطبه اول در این باره مطالبی عرض شد.

مناسبت چهارم: روز جهانی خانواده است. خانواده ماباید علوی و فاطمی باشد. جایگاه خانواده نزد خداوند آن قدر اهمیت دارد که از آن به عنوان محبوبترین بنا یاد می شود. در غرب خانواده معنایی ندارد و می خواهند در ایران نیز اینگونه باشد. ولی باید مواظب بود و الا دیگر خانواده لتسکنوا الیها نخواهد بود.

مطلب پنجم: مساله یمن است. واقعا رژیم ال سعود با این کار خود را منفور کرد. از یک طرف کودک می کشد. زنان بی دفاع را می کشد. از طرف دیگر ادعا می کند که می خواهد شیخ نمر این روحانی شجاع و مبارز را اعدام کند. ولی بداند اولا با این کار بیش از این در بین مردم جهان منفور می شود. ثانیا بداند که دراین صورت مسلمانان جهان بویژه شعیان و حوزه های علمیه و مراجع معظم تقلید ساکت نخواهد نشست و مانند سیل خروشان آل سعود  را خواهد برد.

مطلب ششم:

 سخنی هم با مردم عزیز بخش انگوران و شهر دندی دارم.

1-   خدا را شاکر باشیم که نعمت نظام اسلامی را به ما عنایت فرمود. یکی از این نعمت ها، نعمت نماز جمعه است.

2-   بخش انگوران استعدادهای فراوانی دارد مردم ولایی، جوانان خوش ذوق. الحمدلله مسئولین شهر و نماینده محترم نیز تلاش می کنند. اولین شرط استفاده از این نعمت ها و استعدادها ایمان و توکل به خدا و شکرگزاری نعمتهاست. لئن شکرتم لازیدنکم.

3- شرط بعدی اینکه نباید عجله کرد. این منطقه بخاطر قرار نگرفتن در مسیر جاده ای مهم و ترانزیتی و از طرفی ظلم های طاغوت گذشته محروم مانده ولی انصافا نظام اسلامی خدمات زیادی در این منطقه انجام داده که باید شکرگزار بود و مهم این است که همدل و همزبان باشیم. با هم متحد باشیم. خداوند ما را به وحدت و یکدلی دعوت کرده ولی این شیطان است که به عداوت و دشمنی دعوت می کند. باید هم مردم و هم مسئولان به دنبال وحدت باشند. این درخواست امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست و هیچ مصلحتی بالاتر از وحدت نیست. وحدت آن چنان مهم است که امیرالمومنین با آن همه شجاعت و قدرت وبخاطر سربلندی پر چم اسلام از بخاطر حفظ ولایت صبر می کند.

4- مسئولین نیز باید به دغدغه و مشکلات مردم برسند. الحمدلله مسئولین دلسوزند و رسیدگی می کنند. البته در هر حال مشکلاتی وجود دارد. ولی بدانید یکی از حربه های دشمن این است که خدمات نظام را کمرگ کند. نظام اسلامی ویرانه های 2500 ساله شاهنشاهان را آباد کرد. واقعا خودتان حساب کنید. 2500 ساله کجا. 36 ساله کجا.

5-  در این 36 سال نیز ایران اسلامی انواع و اقسام دشمنی ها را تحمل کرده. 8 سال جنگ تحمیلی. تحریم اقتصادی و بهانه هسته ای و .. البته بدانید  که این دشمنی ها بخاطر این است که ما مسلمانیم و ما شیعه ایم. محب اهل بیتیم. آنها کشوری ضعیف مثل عربستان میخواهند که نوکر آنها باشد. مسئولی مثل رضاشاه و محمدرضا شاه می خواهند که به آمریکا بله قربان بگوید.ولی ملت ایران الگویش ابی عبدالله الحسین است که فرمود: هیهات مناالذله.

اعوذبالله من الشیطان الرجیم.

قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد. و لم یکن له کفوا احد صدق الله العلی العظیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 



نویسنده : سعید عزیزی
تاریخ : یکشنبه 94 اردیبهشت 27
زمان : ساعت 10:51 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 377499
بازدید امروز: 56
بازدید دیروز: 181
تعداد کل پست ها: 1460

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا