سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جلسه ستاد نماز جمعه
برچسب ها: اخبار (756)، جلسات (80)، | نظر بدهید

حجت الاسلام حسینی نسب: نماز جمعه مرکز هدایتگری سیاسی، معنوی و فرهنگی و در عین حال مرکز مطالبه گری از طرف مردم است.

امام جمعه دندی: جذب حداکثری، نقد منصفانه و دفاع خردمندانه از اصول مسلّم نماز جمعه است.

خطیب جمعه دندی: نماز جمعه متعلق به هیچ گروهی نیست بلکه باید همه احساس کنند تحت شبکه نهاد نماز جمعه هستند البته امام، ولایت فقیه، شهدا و ارزشهای اسلام و انقلاب خط قرمز است.

به مناسبت پنجم مرداد روز نمازجمعه و هفته نمازجمعه، جلسه ستاد نمازجمعه با حضورپرشور اعضای ستاد در دفتر امام جمعه بخش انگوران و شهر دندی برگزار شد.
حجت الاسلام حسینی نسب امام جمعه بخش انگوران و شهردندی در این جلسه با گرامیداشت روز نمازجمعه، به تاریخچه اقامه نماز جمعه در اسلام پرداخت و با بیان اینکه آیه شریفه قرآن با واژه(فاسعوا= بشتابید) و ( ذروا البیع= خرید و فروش وکاری که مانع حضور شما در نمازجمعه است را رها کنید) به اهمیت و جایگاه نمازجمعه اشاره می کند، گفت: اقامه نمازجمعه بعنوان تجلّی و نماد حاکمیت مشروع در اسلام، از شئوون ائمه معصومین علیهم السلام است و این مساله نیز بیانگر جایگاه نماز جمعه است.
وی به سیر تاریخی اقامه نمازجمعه در ایران قبل از انقلاب اشاره کرد و با بیان اینکه در دوره صفویه و تا حدودی در دوران قاجاریه نمازجمعه مورد توجه قرار گرفت و اما در دوران رژیم پهلوی به حاشیه رانده شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه روز به روز گسترده تر و اکنون به یک شبکه عظیم سیاسی و عبادی و قرارگاه فرهنگی تبدیل شده است.
حسینی نسب با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله طالقانی و با اشاره به نحوه اقامه اولین نمازجمعه در ایران گفت: نماز جمعه مرکز هدایتگری سیاسی، معنوی و فرهنگی و در عین حال مرکز مطالبه گری از طرف مردم است و این مطالبه گری یا در خطبه ها، یا در جلسات و یا به شکل دیگر انجام می شود.
امام جمعه شهر دندی با بیان اینکه نماز جمعه متعلق به هیچ گروهی نیست بلکه باید همه احساس کنند تحت شبکه نهاد نماز جمعه هستند البته امام، ولایت فقیه، شهدا و ارزشهای اسلام و انقلاب خط قرمز است، افزود: جذب حداکثری سیاست نماز جمعه است.
وی با بیان اینکه معنای آنچه بیان شد این نیست که مشکلات گفته نشود یا انتقاد نشود اما از آنجایی نمازجمعه منتسب به رهبری است، باید مثل مقام معظم رهبری عمل شود، گفت: نقد منصفانه و دفاع خردمندانه از اصول مسلّم نمازجمعه است.
حسینی نسب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محراب و مرحوم حضرت آیت الله سید اسماعیل موسوی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اسبق زنجان، سخنان خود را با روایتی از حضرت پیامبر اسلام (ص) درفضیلت نماز جمعه به پایان رساند که به شرح ذیل است:
قالَ رَسُولُ اللهِ (صلی‌‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) اِذا کانَ یَومَ الجُمُعَهِ اَرسَلَ اللهُ تَعالی مَلائِکَهً مَعَهُم اَقلامٌ مِن ذَهَبٍ وَ صُحُفٌ مِن فِضَّهٍ فَیَأتوُنَ وَ یَقِفُونَ بِبابِ المَساجِدِ وَ یَکتُبوُنَ َاسامَی الَّذینَ یَأتوُنَ اِلیَ المَسجِدِ اَلأَوَّلُ فَالأَوَّلَ فَاِذا کَتَبوُا سَبعینَ مِنهُم قالوُا هؤُلاءِ بِعَدَدِ السَّبعینَ الَّذینَ اختارَهُم موُسی (علیه السلام) مِن اُمَّتِهِ ثُمَّ یَتَخَلَّلوُنَ فیِ الصُّفُوفِ وَ یَتَفَقِّدوُنَ الَّذینَ لَم یَحضِروُا فَیَقُولوُنَ اَینَ فُلانٌ قیلَ لَهُم هُوَ مَریضٌ فَیَقُولوُنَ اَللّهُمَّ اِشفِهِ حَتّی یُقیمَ صَلوهَ الجُمُعَهِ وَ یَقوُلوُنَ اَینَ فُلانٌ قیلَ لَهُم ذَهَبَ اِلیَ السَّفَرِ فَتَقوُلُ المَلائِکَهِ اَللَّهُمَّ رَدَّهُ سالِماً فَاِنَّهُ صاحِبُ الجُمُعَهِ وَ یَقُولوُنَ اَینَ فُلانٌ فَیَقُولونَ ماتَ فَیَقوُلوُنَ اَللّهُمَّ اغفِرلَهُ فَاِنَّهُ کانَ یُقیمُ الجُمُعَهِ [مستدرک الوسائل ج6 ابواب صلاه الجمعه باب21 ص38] :وقتی روز جمعه می‌شود خدای متعال ملائکه‌ای را می‌فرستد که با آنها قلم‌هایی از طلا و صفحاتی از نقره است می‌آیند بر در مساجد می‌ایستند و آنهائی را که به مسجد آمده‌اند به ترتیب نام نویسی می‌کنند هرکس جلوتر آمده اسم او جلوتر نوشته می‌شود. پس آنگاه که اسم هفتاد نفر را یادداشت کردند، می‌گویند: اینها به عدد هفتاد نفری هستند که حضرت موسی بن عمران از امت خودش برگزید. بعد از آن در بین صف‌ها گردش کنان نماز خوان‌ها را مورد بازدید قرار داده پس می‌گویند: کجا است فلان کس؟ به آنها گفته می‌شود او مریض است. پس دعا می‌نمایند:خدایا او را شفا عنایت فرما تا اینکه نماز جمعه را بپا دارد و سوال می‌کنند فلان کس دیگر کجا است؟ جواب داده می‌شوند: او به سفر رفته. پس ملائکه دعا کرده: بار خدایا او را به سلامت بازگردان، چون از نمازگزاران جمعه است و درباره دیگری سئوال می‌کنند کجا است؟در جوابشان گفته می‌شود او مرده است. سپس ملائکه از خداوند تبارک و تعالی برایش طلب مغفرت می‌کنند. بدلیل اینکه او را از بپا دارندگان نماز‌جمعه یافته بودند.
در ابتدای این جلسه نیز، آقای رشیدیان مسئول ستادنماز جمعه بخش انگوران و شهر دندی عملکرد و برنامه های این ستاد را تشریح کرد و گفت: با برگزاری جلسات و مشورت های صورت گرفته تلاش شده است کسانی که می توانند در ستادنماز جمعه تأثیرگذار باشند شناسایی شوند که اکنون اعضای ستاد نماز جمعه برادران 65 نفر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



نویسنده : سعید عزیزی
تاریخ : سه شنبه 97 مرداد 9
زمان : ساعت 9:24 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 381110
بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 135
تعداد کل پست ها: 1460

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا